کاربرد پلی کربوکسیلات اتر در مقاومت فشاری سنگ :

کاربرد پلی کربوکسیلات اتر در صنایع تولیدی سنگ مصنوعی کجاست ؟  پلی کربوکسیلات اتر که از متریال پر اهمیت و بسیار مفید در تولید سنگ های ساختمانی مصنوعی می باشد و باعث افزایش مقاومت و کارایی این محصول می گردد. رزین های پلی کربوکسیلات اتر از مونومرهای متنوعی تولید گردیده که بر خلاف لینگو ، نفتالین و ملامین تنوع محصولات بالایی دارد و می توان از آن پلیمر های متفاوتی با ساختار و وزن ملکولی متفاوتی تولید کرد.

هدف از ارائه این مقاله بررسی رفتاری و کاربردی پلی کربوکسیلات اتر و تاثیر آن در تولید سنگ های مصنوعی می باشد و بدین جهت به ارائه رفتار ساختاری و مولکولی این متریال نمی پردازیم.

بررسی پلی کربوکسیلات اتر در فرآیند تولید سنگ مصنوعی :

پلی کربوکسیلات اتر مایعی ایست عسلی مانند  با 40 الی 50 درصد جامد که در فرآیند تولید با ترکیب سنگ دانه ها در یک غشاء مولکولی سنگ دانه ها را در برگرفته و مانند یک چسب بسیار قوی باعث بدست آمدن مقاومت فشاری بالایی در سنگ دانه ها می شود. می توان گفت پلی کربوکسیلات اتر کابردی مشابه سیمان را داشته و بخشی از عملکرد چسب سیمان را در ترکیب به عهده می گیرد و بدین جهت باعث مقاومت فشاری بالایی می باشد.

حلال پلی کربوکسیلات اتر آب می باشد و سرعت ترکیب آن با آب بسیار سریعتر از سیمان بوده و به نوعی مکمل سیمان می باشد. پلی کربوکسیلات اتر افزودنی بسیار قوی در بدست آمدن مقاومت فشاری بالا می باشد. نتیجه آزمایش مقاومت فشاری نمونه استاندارد 15 * 15 سنگ رویال در آزمایشگاه تخصصی شرکت فولاد ماشین نکا با بارگذاری 142.8  Ton بار برابر 657 kg/cm2 می باشد که برابر است با 64.4 مگا پاسکال و در مقایسه با سنگ های طبیعی نظیر سنگ تراورتن 53.6 مگا پاسکال ، مرودشت 52 مگا پاسکال ، سمیرم 59 مگا پاسکال و گرانیت 100 مگا پاسگال جایگاه مطلوبی دارد.

میزان وجود آهک در سنگ های طبیعی :

در بافت بسیاری از سنگ های طبیعی موجود در بازار مقدار قابل توجهی آهک وجود دارد . به طور میانگین تا 15 درصد ساختار سنگ طبیعی را آهک تشکیل میدهد.این میزان قابل توجه آهک در سنگ سرچشمه بسیاری از معایب سنگ های طبیعی می باشد.

وجود آهک در سنگ های طبیعی سرمنشا مشگلاتی از قبیل شوره زدگی و سفیدک زدن سطح سنگ – بستن جلبک و نفوذ آب به درون سنگ و ورقه شدن سنگ می باشد.

تاثیر پلی کربوکسیلات اتر در کاهش میزان آب :

در ترکیبات تولید سنگ های مصنوعی سمنت پلاست مقاومت فشاری با میزان آب مصرفی نسبت عکس داشته و یکی از کاربرد های پر اهمیت پلی کربوکسیلات اتر کاهش آب مصرفی فرمول ساخت سنگ مصنوعی سمنت پلاست می باشد. بنابراین هر چه بتوان میزان مصرف آب را در فرآیند تولید کاهش داد محصولی با کیفیت تر می توان تولید نمود.

روش های کاهش میزان مصرف آب به سه عامل اصلی بستگی دارد:

1 – ابتدا دوز مصرف پلی کربوکسیلات اتر در ترکیب اولیه که محور اصلی کاهش میزان آب می باشد.

2 – در مرحله بعد نوع فرآیند تولید و نگهداری محصول در گرمخانه می باشد که آب موجود در مواد اجازه خروج پس از تبخیر در گرمخانه را نداشته باشد و میتوان میزان رطوبت  محیط را کنترل کرد.

3 – عامل سوم اجرای روش وکیوم سنگ تا رسیدن به مقاومت فشاری مطلوب می باشد.

رعایت این نکات محصولی با بالاترین مقاومت فشاری و کمترین آب مصرفی را نتیجه خواهد داد.

اثر پلی کربوکسیلات اتر در ساخت رگه های زیبای مشابه سنگ های طبیعی :

یکی از مهمترین قسمت های تولید سنگ های مصنوعی رگه سازی و روش ساخت رگه در سنگ می باشد. دلیل اصلی شباهت آن به سنگ های طبیعی ساخت رگه هایی به زیبایی سنگ های خاص موجود در طبیعت است. میدانیم که  رگه ها و طرح های سنگ مصنوعی دو ویژگی مهم دارند : اول اینکه از مواد معدنی و آلی بوده و به هیچ وجه از رنگ های شیمیایی استفاده نمی شود تا ماندگاری به اندازه عمر سنگ داشته باشد. دوم اینکه این رگه ها بصورت سطحی نمی باشد بلکه در عمق سنگ نیز این رگه ها وجود دارد و جزء بافت سنگ می باشد و در صورت برش کاری یا شکست رگه های درون سنگ قابل نمایش است.

به همین دلیل میزان سختی مواد خام سنگ های مصنوعی که با استفاده از رزین پلی کربوکسیلات اتر بدست می آید در ساخت رگه های طبیعی بسیار موثر است و بدون وجود دوز مشخصی از رزین پلی کربوکسیلات اتر عملا ساخت این رگه ها امکان پذیر نیست.

پولیش سنگ های مصنوعی و پلی کربوکسیلات اتر :

یکی دیگر از شباهت های سنگ های مصنوعی با سنگ های طبیعی میزان براقیت سطحی سنگ می باشد.این اثر در محصولات مشابه بسیار مورد رقابت قرار می گیردو درصد ماندگاری آن در طی سالهای طولانی پس از نصب بسیار اهمیت دارد.

سنگ های تولید شرکت رویال سنگ نکا با انجام آزمایشات عملی و تجربی چندین ساله اثبات نموده که ماندگاری این اثر در جایگاه مطلوبی می باشد. این محصولات حتی بدون استفاده از مواد سلیکونی دارای براقیت بالایی است و در محصولات کفپوش اصطلاحا هر چه بیشتر پا می خورد براقیت بیشتری دارد.

یکی از دلایل مهم این خاصیت استفاده از رزین های پلی کربوکسیلات اتر با کیفیت کره ای و روسی می باشد. پلی کربوکسیلات اتر با تشکیل یک غشاء پلیمری در اطراف ذرات سنگ و پس از فرآیند تولید و البته به کمک قالب های ABS سطحی سیقلی و براق را نتیجه خواهد داد. البته برای پولیش کاری میتوان همانند سنگ های طبیعی از رزین های سلیکونی استفاده نمود ولی در حالت خام میزان براقیت این سنگ ها به مراتب از بسیاری از سنگ های طبیعی بالاتر می باشد.

میزان تراکم و روانی سنگ :

شاید بتوان گفت مهمترین عامل در مقاومت فشاری سنگ ها و همچنین تاثیر گذارترین برتری سنگ های مصنوعی در مقایسه با سنگ های طبیعی میزان بالای چگالی این محصولات می باشد. عامل اصلی این چگالی بالا تراکم مواد خام سنگ بوده و این تراکم نتیجه استفاده از رزین پلی کربوکسیلات اتر است.

وجود پلی کربوکسیلات اتر باعث روانی خوبی در ذرات مواد خام سنگ می شود و این روانی مانع وجود هوا در بافت سنگ است. روانی مواد با قرار دادن سنگ دانه ها در کنار یکدیگر باعث تراکم و چسبندگی سنگ دانه شده و جایگزین مناسبی برای آب در ترکیب مواد می باشد. نتیجه این تراکم بدست آمدن مقاومت های فشاری و سایشی مطلوب – جذب آب پایین و مقاومت برودتی و حرارتی مناسبی است.

در نهایت با بررسی این خصوصیات نتیجه می گیریم یکی از مواد بسیار کاربردی تولید سنگ های مصنوعی رزین پلی کربوکسیلات اتر بوده که این ماده با توجه به محصول وارداتی بودن و عدم تولید در داخل کشور یکی از گرانترین متریال خام سنگ های مصنوعی است.

امید است که تولید این ماده اولیه خام با توجه به وجود مواد اولیه نفتی در داخل کشور با کیفیت و کارایی مطلوب تولید گردد و نیاز بسیاری از صنایع را تامین نماید.