نورپردازی سنگ مصنوعی

نورپردازی سنگ مصنوعی و انواع آن :

 نورپردازی سنگ مصنوعی یکی از موارد کلیدی و مهمی است که زیبایی این محصول فوق العاده را دوچندان می کند . نورپردازی یکی از مهمترین عوامل ارتباط انسان ها با زیبایی بناها و ساختمان های محیط زندگی خود می باشد . برای نشان دادن جذابیت و زیبایی نما های ساختمان در داخل و خارج فضا ، بهترین و تاثیر گذارترین عامل ، اجرای یک نورپردازی درست و اصولی می باشد که امریست کاملاً تخصصی و بر پایه اصول و مهندسی و روانشناسی. امروزه نورپردازی نمای ساختمان در تمامی کشورهای دنیا و برای هر نوع بنای سنتی و مدرن اجرا می گردد . دلیل اصلی نورپردازی نما نشان دادن زیبایی های بافت ، طرح و رنگ متریال مورد استفاده در فضای داخلی و خارجی ساختمان در هنگام شب می باشد .

در حوزه سنگ های ساختمانی مصنوعی نورپردازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ؛ چرا که بافت ظریف و مهندسی شده سنگ های مصنوعی ، با توجه به اینکه در هنگام طراحی سنگ های مصنوعی همیشه معایب سنگ های طبیعی حذف می گردد ؛ و اصولاً سنگ هایی که قالب سازی می گردد ، با دقت از نمونه بهترین و با کیفیت ترین سنگ های طبیعی کپی برداری می شود، تا در نتیجه اجرا ، نمایی بی نقص و زیبا تر از سنگهای طبیعی به وجود آید و علاوه بر آن مزایای سنگ مصنوعی به لحاظ مقاومت ها و استانداردهای لازم نیز ارتقا یابد . با این تفاسیر، حاصل نورپردازی نمای سنگ مصنوعی تصویری بسیار زیبا و رویایی به وجود آورده که می‌ تواند در بهترین کیفیت ، زیبایی فضای مورد نظر را به نمایش بگذارد.

اصول اجرای نورپردازی در نمای سنگ مصنوعی

 

 در نما های خارجی ساختمان ، سنگ های مصنوعی از طراحی ویژه و متفاوتی برخوردار است و بخش های گوناگونی دارد. می‌توان نمای مورد نظر را به طور کلی تحت پوشش نورپردازی قرار داد و یا بخش یا قسمتی از نمای سنگ مصنوعی را با نورپردازی نمایش داد . در نورپردازی نمای سنگ مصنوعی گاهاً فضای باز شو ها مانند : پنجره ها و درب ها سنگ‌های باکس شده ، در اطراف آن توسط نور مستقیم روشن شده ، یا در پایه ستون ها و نرده ها با نوردهی برجسته می گردد. به طور کلی نورپردازی در فضاهای بازشهری به وسیله دو محصول مهم انجام می شود به نام برج نوری و پایه چراغ خیابانی که سهم بسزایی در زیبایی فضای باز دارند و مطالعه در این زمینه می تواند دید بهتری به شما بدهد .

میزان شدت نور و رنگ نورپردازی

 یکی از مهم‌ترین اصول نور  پردازی نمای ساختمانی سنگ های مصنوعی میزان شدت نوری است که به نما تابیده می گردد . این میزان نباید آن قدری زیاد باشد که در هنگام شب چشم انسان را آزار دهد و انسان به خاطر شدت نور از نگاه کردن به نمای ساختمان آزار ببیند . استفاده از نورهای ملایم در نورپردازی سنگ های مصنوعی توصیه می گردد . نکته دیگر قابل توجه به رنگ نور می باشد : همانطور که می دانیم سنگ‌های مصنوعی محدودیتی در تولید رنگ های گوناگون ندارد. می‌توان با طراحی دقیق ، رنگ ها و ترکیب ها زیبایی در نمای ساختمان خلق نمود . بنابراین به نورپردازی های شلوغ و رنگ دهی نیازی نیست و استفاده از رنگ های سفید و آبی یا آفتابی که بیشتر در نورپردازی نمای ساختمان مرسوم می باشد توصیه می گردد.

مخفی کردن منابع نور

 در نورپردازی نما های خارجی ساختمان نیاز است در اکثر مواقع ، منبع نور پنهان گردد و تنها نمایش نما اثر نور بر روی سنگ های مصنوعی می باشد . البته در مواقعی مانند نورپردازی محوطه ، آلاچیق ها و باغچه ها و راه پله های فضای باز می توان از منابع نور آشکار بهره جست و حتی منبع نور را بخشی از فضای طراحی در نظر گرفت . ولی اصولاً در نورپردازی نما ، اثر نور بر روی سنگ دیده می‌شود ؛ چرا که نیاز است طرح و زیبایی سنگ های مصنوعی جلوه خود را در هنگام شب به معرض نمایش قرار دهد .

سازگاری نورپردازی با متریال و بافت سنگ های مصنوعی

 در نورپردازی نمای ساختمان ها با سنگ  مصنوعی با توجه به متریال و بافت سنگ نیازمند برجسته سازی یا پنهان سازی نور هستیم . در بخش‌های فلت با نوری یک دست فضایی روشن و ملایم ایجاد می کنیم و در بخش های برجسته نما و سنگ هایی مانند آنتیک ها یا سنگ هایی که نمای حجمی دارند با نور مستقیم و متمرکز ، نمای مورد نظر را روشن و به نمایش می‌ گذاریم . انتخاب فضاها و محیط نورپردازی باید با محیط اطراف و پروژه همخوانی داشته باشد . به عنوان مثال : در یک خیابان پر از مکان‌های تجاری و ازدحام ، می‌توان از نورهای قوی تر و تند تر استفاده نمود ، ولی در  خیابانی مسکونی و عموما  تاریک نیازمند نوری ملایم و آرامش دهنده هستیم .

پس از رعایت این اصل باید در هنگام طراحی سه بعدی نمای ساختمان ، یا فضای داخلی دکوراسیون ، طراحی نور نیز انجام گردد تا تأسیسات لازم قبل از اجرا پیش‌ بینی شود و همچنین نمایی تقریبی از نتیجه احتمالی نمایش گردد . در این صورت می توان اجرای نورپردازی بی نقص بر روی  سنگ نمای مصنوعی را شاهد بود.

نورپردازی سنگ مصنوعی فضای داخلی

شیوه های گوناگون نورپردازی

نورپردازی به صورت برجسته :

 از این شیوه نورپردازی برای نقاطی از نما که دارای طراحی خاص و ویژه می‌باشد مانند باکس های در و پنجره ها که در محصولات تولید شرکت آرین رویال با سنگ های باریک 15*120 سانتی متر با طرح‌های ورساچ و سنگ زیر پله 6 گل و سنگ زیر پله تک گل و … اجرا می گردد ؛ و یا قاب دور درب ها و … استفاده می گردد . همچنین در پایه ستون ها و نرده ها و اصولاً قسمتهای برجسته و پرکار که با طراحی و حجم سازی توسط محصولات سنگ مصنوعی اجرا گردیده از این شیوه نورپردازی استفاده می گردد.

نور پردازی به صورت ملایم و محو :

از این شیوه نور پردازی برای فضاهایی در نمای ساختمان استفاده می گردد که دارای سطحی کاملاً صاف و فلت بوده و به عبارتی بدنه نمای ساختمان می باشد که توسط سنگ هایی مانند طرح سنگ سمنت پلاست پرنس یا سنگ مینیاتور یا حتی پلاک های سنگ ساده شرکت سنگ آرین رویال اجرا می گردد . بدین جهت منابع نور و لامپ های پروژکتوری باید در گوشه ها  بر روی سطح بزرگی تابیده شوند و سطح نما را به طور یک دست روشن نمایند . خط نور تا حد امکان محدود گردد و با نورپردازی از چند جهت حد المکان سایه نور از بین برود.

اجرای نور پردازی به روش خط  نور :

در این روش با استفاده از نوارهای نوری ، فیبرهای نوری یا لامپ های نئونی کم ‌مصرف در پایین باکس های پنجره یا قاب هایی که با سنگ های آنتیک مانند گیوتین کار می گردد و قصد برجسته‌ سازی آن را داریم ، استفاده می‌کنیم و این خط نور به وجود آمده ، جلوه ای زیبا به متریال سنگ مصنوعی می دهد ؛ چرا که علاوه بر نمایش جنس متریال سنگ با حجم دهی ، رنگ و طرح سنگ مصنوعی را نیز آشکار می سازد.

 هویت بنا در نورپردازی :

نورپردازی بنا در هنگام شب با توجه به شرایط بنا ازجمله ارتفاع بنا ، کاربری آن و نوع معماری سازه می تواند هویت و معرفی نامه ای از بنا را به بیننده انتقال دهد . مطالبی از جمله استحکام و ارتفاع در بنای ساختمان ، رعایت جزئیات اجرایی و ایمن بودن فضای باز شو ها و … حتی در سبک های معماری مدرن یا کلاسیک ؛ نوع نورپردازی بسیار متفاوت می باشد . امروزه دیگر نورپردازی نمای ساختمان مختص فروشگاه ها و مارکت ها و مکان های تجاری و اداری نیست . نورپردازی علاوه بر محیط های داخلی و خارجی هتل ها و رستوران ها و تالارها ، در فضای داخلی و خارجی  منازل مسکونی نیز محبوبیت داشته و بهترین امکان را جهت نمایش فضای زیبا و آرام در تاریکی آسمان شب را فراهم می سازد .

نورپردازی سنگ مصنوعی فضای باز

تاثیر نور پردازی بر سنگ های مصنوعی در فضای داخلی ساختمان :

 

در فضای داخلی ساختمان نیز نورپردازی از اهمیت بالایی برخوردار است و در مکان هایی که به صورت ویژه جهت اجرای سنگ های آنتیک در نظر گرفته شده  نیازمند طراحی نورپردازی قبل از اجرای سنگ می باشیم . مکان‌ هایی در اطراف دیوار TV و حتی پشت پنل تلویزیون ؛ در فضای بین کابینت آشپزخانه  ؛ در راهروها و دیوار گل اتاق ها و حتی در سنگ زیر اپن آشپزخانه توصیه می گردد تدابیر لازم قبل از اجرای سنگ مصنوعی انجام گردد . در فضاهایی همانند اتاق نشیمن و اتاق های خواب از نورهای محو و کاملاً ملو  استفاده گردد ؛ و با توجه به اینکه محیط داخل منزل نیازمند آرامش در شب می باشد ، از رنگ های پرنور استفاده نشود و برخلاف آن در فضاهایی مانند رستوران ها و تالارها یا فروشگاه ها نورپردازی سنگ های آنتیک مصنوعی می توان با نور بیشتر جذابیت بالایی برای مشتریان ایجاد نمود.

 استفاده از از نوارهای فیبر نوری ؛ چراغ های دفنی ؛ هالوژن ها ؛ پروژکتور ها ؛ وال واشر ها و … در نورپردازی نمای سنگی فضای مورد نظر به همراه کنترلر های مورد نیاز جهت اتصال به سیستمBMS  ساختمان بسیار در ایجاد فضایی زیبا و حیرت انگیز کمک می نماید .

در فضای بین کابینت و در پایین کابینت هوایی توصیه می گردد لبه کابینت جهت مخفی کردن نوار فیبر نوری LED به ارتفاع ۳ الی  ۵ سانتی متر پایین تر آمده تا امکان اجرای نوار نوری فراهم شود . در دیوارهای داخلی اگر اجرای سنگ آنتیک با کناف همراه است ، می‌توان فضای مورد نظر جهت  نور های نواری ایجاد نمود و یا اینکه با پروژکتور ها از چند جهت به صورت مورب یا از بالا به پایین سطح را نورپردازی کرد . نوع انتخاب پروژکتور برای نمایش خط نور یا عدم نمایش آن می تواند طراحی گردد . نکته اینکه انتهای خط نور پروژکتور باید در لبه انتهایی سنگ قرار گیرد و جهت نور نباید کف یا فضای خارج از  محدوده نور پردازی را روشن کند .

 استفاده از هالوژن ها برای نورپردازی سنگ های آنتیک داخل قاب های روی دیوار و زیر اپن آشپزخانه ها و لبه سقف مناسب می باشد . چراغ ‌های دفنی مقاوم در برابر ضربه و فشار نیز در محوطه سازی ها ، پایین پله ها و مسیر عبوری باغچه و آلاچیق مناسب است . جهت اجرا در محیط های مرطوب مانند جداره استخرها یا باغچه ‌ها نیز می‌توان از وال واشر هایی با قابلیت ضد آب استفاده نمود.

 در نهایت امروزه اجرای نور پردازی از دو جهت مورد توجه قرار دارد : از جهتی به واسطه اجرای با کیفیت سنگ های زیبا و طراحی جذاب ، نور پردازی آن باعث می‌گردد این متریال در فضای شب به زیبایی به نمایش درآید و از جهت دیگر فضای ایجاد شده توسط سنگ های مصنوعی و طرح و رنگ آن ، با نورپردازی محیطی آرامش بخش و دلنشین  را جهت زندگی فراهم می‌آورد .

 امید است با  طراحی و اجرای با کیفیت سنگ های مصنوعی شرکت سنگ آرین رویال و همچنین نورپردازی حرفه ای ، محیطی سراسر آرام ، زیبا و منحصر به فرد برای زندگی خود و فرزندانمان ایجاد نماییم .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *