انواع سنگ پله

انواع سنگ پله را بشناسید 

انواع سنگ پله چیست؟ همان طور که می دانید انتخاب سنگ پله به دلیل قرار گرفتن در معرض سایش باید با دقت زیادی انجام بگیرد. سنگ پله ها علاوه بر سایش در معرض آلودگی ها، ضربه و …. قرار می گیرند. برخی از سنگ پله ها در مقابل جذب رطوبت و آب مقاومت پایینی دارند و زمانی که در معرض آن قرار می گیرند دچار لکه و شوره زدگی می شوند. بنابراین باید در انتخاب آنها دقت لازم را به کار بست. بنابراین هنگام انتخاب سنگ پله ها بهتر است گزینه هایی را انتخاب کرد که در برابر آب و رطوبت دوام بالایی داشته باشند. سنگ های آهکی که تراکم پایینی دارند برای سنگ پله مناسب نیستند. اسلیتها نیز گزینه ی مناسبی به شمار نمی روند.

مقالات قیمت سنگ پله ارزان و لیست قیمت سنگ پله را هم بخوانید .

آشنایی با بهترین انواع سنگ پله :

بهترین انواع سنگ پله کدام است؟ استفاده از کلمه بهترین برای سنگ راه پله بستگی به موقعیت و شرایط ساختمان مورد نظر دارد ممکن است یک نوع سنگ برای یک موقعیت خاص بهترین گزینه باشد و در مواقع دیگر کارایی لازم را نداشته باشد. در ادامه قصد داریم انواع سنگ پله ها را معرفی کنیم.

سنگ پله گرانیت:

سنگ راه پله گرانیت یکی از محبوب ترین، قدیمی و با دوام ترین سنگ های ساختمانی شناخته می شود. این سنگ ها نه تنها در داخل ساختمان بلکه در نمای بیرونی ساختمان هم استفاده می شود. سنگ های گرانیت در دسته ی سنگ های لوکس قرار می گیرند و از ظاهر زیبایی  برخوردار هستند.

ساختار اصلی سنگ های گرانیت از 3 متریال اصلی معدنی پلاژیوکلاز فلدسپات، کوارتز، فلدسپات قلیایی تشکیل شده است. این نوع سنگ ها را می توانید در رنگ های مختلف سبز و قهوه ای تیره،خاکستری روشن، صورتی، سفید و مواد معدنی سیاه رنگ می باشد. سنگ های گرانیتی به طور معمول جزو سخت ترین انواع سنگ هستند به شمار می روند که به دلیل مقاومت بالایی که در برابر سایش، خراشیدگی، ضربه و لکه، حرارت دارند گزینه ی مناسبی برای سنگ های راه پله می باشند.

سنگ پله مرمر:

یکی دیگر از انواع سنگ پله، که از گذشته تاکنون در ساختمان ها استفاده می شده است سنگ پله ی مرمر است که از زیبایی خارق العاده ای برخوردار است. سنگ مرمر علاوه بر ظاهر بسیار مجللی که دارد از مقاومت بالایی در برابر حرارت، سایش برخوردار است. سنگ پله های مرمر سفید ظاهری شیک و بسیار لوکس به راه پله های شما می بخشد.

این سنگ از دو عنصر دولومیت و کلسیت تشکیل شده که باعث طول عمر بالای این نوع سنگ می شود.

سنگ پله کوارتزیت:

یکی از محبوب ترین انواع سنگ پله کوارتزیت است که به دلیل پایداری بالایی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سنگ کوارتزیت به دلیل ساختار سخت و محکمی که دارد از ثبات بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل مناسب برای کف سازی در داخل و بیرون ساختمان است. سنگ پله کوارتز از دو عنصر سلیس به همراه کوارتز تشکیل شده است. این سنگ دارای نمونه های درخشان در رنگ های نقره ای و طوسی در مدل های تیره و روشن است. ساختار بادوام وسخت آن باعث می شود که در طول زمان دچار ساییدگی و محو شدگی نشود.

سنگ پله تراورتن:

یکی دیگر از انواع سنگ پله نوع تراورتن است که در دسته ی سنگ های آهکی قرار می گیرد. این نوع سنگ بر اثر فشار زمین در مدت زمان طولانی به وجود آمده است. متریال های تشکیل دهنده ی تراورتن به صورت متخلخل هستند دارای حفره های زیادی می باشند. این مدل سنگ را می توان به دو شکل در راه پله ها به کار برد یکی به صورت خام است که به صورت طبیعی همراه با حفره های طبیعی که دارد در راه پله ها به کار می رود. این شکل استفاده به دکوراسیون شما ظاهری طبیعی و خشن می بخشد که مناسب دکوراسیون های روستایی می باشد. در شکل دوم این حفره ها را با موادی مانند اپوکسی و سیمان و رزین ها پر می کنند. سنگ پله های تراورتن از طیف رنگی گسترده ای مانند عاج فیلی تا قهوه ای طلایی برخوردار است که جلوه ی فوق العاده ای به فضای راه پله ها می بخشند. مهم ترین ویژگی این نوع سنگ سازگاری آن با محیط زیست است. سنگ تراورتن شباهت زیادی به سنگ های مرمری دارد اما از قیمت پایین تری برخوردار است. یکی دیگر از ویژگی های این نوع سنگ امکان تعمیر ساده ی آن نسبت به سنگهای پرسلن و مرمر است که باعث شده این نوع سنگ بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

ویژگی های انواع سنگ پله :

همان طور که در ابتدای امر اشاره کردیم سنگ راه پله و سنگ زیر پله باید از ویژگی هایی نظیر مقاومت بالا در برابر سایش برخوردار باشند. این نوع سنگ ها معمولا در پله های اماکن عمومی مختلف مانند ادارت، مراکز بهداشتی و درمانی، ساختمان های مسکونی، مراکز آموزشی و… به کار می روند از این رو باید از میان سنگ هایی انتخاب شوند که امکان آسیب دیدن آن ها کم باشد. سنگ های راه پله بیشتر از مکان های دیگر در ساختمان ها در معرض ضربه ، آلودگی، تردد قرار می گیرند از این رو باید با دقت زیادی انتخاب شوند. انتخاب سنگ های نامناسب باعث می شود که پله ها در مدت زمان کوتاهی دچار شوره زدگی و لکه شوند نمای نامطلوبی را به نمایش بگذارند. یکی از مهم ترین مواردی که در انتخاب سنگ پله ساختمان موثر است این می باشد که راه پله مورد نظر در داخل یا بیرون از ساختمان قرار گرفته است. با توجه به موقعیت راه پله ها جنس سنگ سنگ ها و فرآوری آن ها متفاوت می باشد.

سنگ هایی که برای راه پله های داخلی استفاده می شوند معمولا از ظرافت و زیبایی بیشتری برخوردار هستند و معمولا دارای سطوح براق و درخشان تری می باشند. سنگ هایی را که برای راه پله های بخش بیرونی ساختمان انتخاب می کنند اغلب از میان نمونه های سنگی است که پایداری بیشتری در شرایط دشوار نظیر کاربری سخت و شرایط جوی خاص داشته باشند. علاوه براین باید سنگ های را انتخاب کنید که از اصطکاک سطحی مطلوب و مشکل لغزندگی کمتری برخوردار باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *