نکات کلیدی اجرایی نصب آجر نما :

نصب آجر نما یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بخش اجرای این محصول بی نظیر است که اگر با اشکال و ایراد انجام شود ، زیبایی کار را تحت تاثیر قرار می دهد . آجر نما یکی از زیباترین و اصیل ترین نماهای ساختمانی است که در میان عموم مردم علاقه مندان بسیاری دارد . از نکات خاص استفاده از این نما محبوبیت این نماد در هر دوره زمانی است . آجر نما دارای ابعاد مشخص و شیوه اجرای منحصر به فرد خود بوده و به چیدمان آجری شهره می باشد . نکته کلیدی و بسیار مهم در اجرای درست و اصولی این متریال می‌باشد ؛ که اگر رعایت نگردد ، از کیفیت این نما به شدت کاسته می گردد . در نمایی همچون سنگ گیوتین اجرا و نصب خیلی نگران کننده نیست ؛ چرا که به راحتی با چیدمان سنگ در کنار هم به نتیجه مطلوب خواهیم رسید . ولی در آجرهای نما ، اجرای صحیح و اصولی بسیار اهمیت دارد و به همین جهت در این مقاله به نکات اجرایی مهم می پردازیم .

 انتخاب فضا و محیط مناسب نصب  :

در نما های ساختمانی انتخاب مناسب دیوار ، جهت آجرنما کاری در جلوه و زیبایی نهایی بسیار مهم می باشد . نکته اول اینکه بهتر است دیوار انتخابی دیواری که در آن تاسیسات لوله ای وجود دارد نباشد ، به عنوان مثال لوله آب و یا گاز یا پنل رادیاتور در دیوار نما نباید وجود داشته باشد . البته اگر به اصرار مشتریان محترم نصب در این گونه تاسیسات اجرا گردید ، حتماً باید بند های افقی و عمودی به دقت رعایت گردد که به تفصیل شرح داده خواهد شد . نکته دیگر انتخاب دیواری است که به عنوان دیوار گل در فضای داخلی شناخته می‌شود . دیوارهایی با داشتن بازشوها ، مانند درب ها و پنجره ها مناسب اجرا نمی باشد . همچنین دیوارهایی مناسب است که در هنگام باز شدن درب ورودی درست روبروی مهمان قرار گیرد البته فضاهایی همانند کریدورها با توجه به شرایط طراحی می تواند مناسب باشد و فقط این نکات توصیه‌هایی است به جهت درخشش بیشتر نمایش اجرا شده .

آماده سازی و بستر سازی مناسب جهت اجرای آجر نما :

 قبل از اجرای آجر نما بر روی دیوار انتخاب شده ، نکاتی باید رعایت گردد تا عمر مفید این نما افزایش یابد و در آینده آجرنما از دیوار جدا نشده یا لق نشود . ابتدا بهتر است در 10 یا ۱۵ سانتی متر پایین دیوار قرنیز اجرا گردد . اصولاً در معماری داخلی مناسب این است تا متریالی مانند آجر نما و سرامیک کف با یک جدا کننده ای مانند قرنیز تفکیک گردد . این قرنیز می‌تواند از جنس چوب ، سنگ یا پلی استر باشد . نکته دیگر بررسی سطح زیر کار می باشد ، اگر دیوار محل اجرا سطح صاف یا سیقلی دارد ، حتماً نیاز است که با زخمی کردن تمام سطح زیر کار سطحی خشن با برجستگی و فرورفتگی حدود نیم سانتی متری ایجاد نمود . اگر سطح دیوار با رنگ روغن و اکریلیک پوشیده شده به هیچ عنوان نباید بدون زخمی کردن دیوار آجر نما و یا هر سنگ یا نمای آنتیک دیگر را بر روی آن اجرا نمود ؛ چرا که ممکن است در مدت کوتاهی ، در اثر لرزش ساختمان ، وزن خود آجر ، و یا دریل کاری و ضربه به دیوار ، از پشت یا جلوی دیوار آجر نما با چسب و ورق رنگ روغن از دیوار جدا شده و سقوط کند . بنابراین زخمی کردن سطح گچی دیوار بسیار اهمیت دارد .

در ساختمان هایی مانند مسکن‌ مهر ، که کیفیت دیوار چینی و گچ کاری بسیار پایین می باشد و ممکن است لایه گچ ضعیف با ضخامت چند سانتی متری وجود داشته باشد ، تیشه کاری سطح دیوار بسیار اهمیت دارد . زخمی کردن دیوار با یک تیشه دولبه به سادگی امکان پذیر است ؛ جهت این کار ابتدا کلید ها و پریز ها را باز کرده سیم ها را چسب کاری می کنیم تا خطر برق گرفتگی نداشته باشد و اگر تأسیسات نسبی همچون آیفون ، رادیاتور ، جعبه فیوز برق ، پرده ها و میله پرده ها بر روی دیوار مورد نظر وجود دارد همه را باز می‌کنیم و شروع به تیشه کاری سطح زیر کار می‌کنیم . در هنگام تیشه کاری سطح زیر کار آجر نما ، به محل عبور لوله های برق در زیر کار دقت کنید . همچنین در دیوارهایی که درب یا پنجره دارند ، دقت کنید که لبه پنجره ها یا درب ها که نبش گچی ضعیف‌تری دارند تخریب نگردد ، تا در هنگام تراز کردن آجر در نبش ها به مشکل نخورید . قبل از تیشه کاری نیز می توان با پاشیدن آب توسط شیشه شور بر روی سطح دیوار ، مانع از ایجاد گرد و خاک زیاد گردید . فاصله تیشه ها نیز بیشتر از ۵ سانتی متر نباشد .

اگر دیوار زیر کار رطوبت شدید داشت چه باید کرد ؟

در موارد خاص همچون رطوبت داشتن دیوار ، پس از تیشه ای کردن سطح دیوار می توان چسب چوب رقیق یا مایه سریشم را توسط قلمو به دیوار آغشته کرد و همچنین از چسب های ضد آب گروه تولیدی آرین رویال جهت چسباندن آجر به دیوار استفاده نمود ؛ تا با اطمینان خاطر اقدام به نصب آجر نما نمود .

 تراز بندی سطح دیوار :

از نکات کلیدی در اجرای آجر نما داشتن ترازهای افقی و عمودی می باشد . یک شیوه سریع و آسان استفاده از تراز بندی با چاک لاین می باشد . چاک لاین ابزاری است بسیار ساده که برای خط انداختن بر روی سطح دیوار کاربرد دارد و اهل فن با آن آشنایی کامل دارند . با استفاده از تراز لیزری میتوان خطوط افقی و عمودی به فاصله حداکثر ۴۰ سانتی متر ، بر روی دیوار اجرا نمود . در صورت نبود تراز لیزری با متر دستی نیز می‌توان دو طرف دیوار را هر ۴۰ سانت یا ۵۰ سانت علامت گذاری نمود و توسط چاک لاین خطوط را رسم نمود . این خطوط ، تابلوی راهنمای شما جهت رعایت دقیق بندهای افقی و عمودی آجرهای نما می باشد و در هر قسمت از دیوار اگر خطا رفتید می توانید در طی چند ردیف خطای خود را اصلاح نمایید .

استفاده از اسپیسرها :

جهت نصب آجر نما باید در دو جهت افقی و عمودی هر قالب آجر فاصله یک سانتی از یکدیگر داشته باشید و خطوط عمودی و افقی باید در یک راستا باشند . جهت حفظ این فاصله ها از ابزارهای پلاستیکی و یا چوبی به نام اسپیسر یا فاصله انداز استفاده می گردد . اسپیسر ها به اشکال گوناگونی وجود دارند : اسپیسر های صلیبی ، خطی و چهارراهی سه نوع پر کاربرد آن هستند که کمک می‌کنند تا خطوط افقی و عمودی به دقت رعایت گردند . در هنگام اجرای آجر نما ، فاصله هر آجر با آجر دیگر توسط یک اسپیسر پر می گردد که اندازه آن استاندارد و برابر یک سانتی متر می باشد .

نصب آجر نما توسط چسب های مخصوص سنگ آنتیک یا چسب کاشی :

 گروه تولیدی آرین رویال جهت تکمیل زنجیره تولید محصولات خود اقدام به تولید چسب کاشی یا همان چسب سنگ آنتیک در دو نوع خمیری و پودری نموده که هر کدام مزایا و محاسن مختص به خود را دارند .

این چسب ها ترکیبات خاصی از الیاف و رزین ها و مواد چسبنده بسیار قوی می باشند ، که به طور معمول پس از اجرا نمی توان آجر را از چسب جدا کرد و چسب را از روی گچ روی دیوار . جهت نصب آجر نما پس از بررسی و محاسبات مورد نیاز محل شروع آجرکاری و اجرای خطوط راهنمای ترازکاری ، چسب را با کاردک مخصوص دندان موشی بر روی پشت آجر قرار می‌دهیم و سطح پشت آجر را با یک لایه نازک می‌پوشانیم . به طوری که کاردک دندان موشی چسب اضافی را برداشته و سپس آجرها را در ردیف اول با فاصله بندهای عمودی یک سانتی متری نصب می کنیم . جهت نصب ردیف های بعدی ابتدا با اسپیسر ها خطوط افقی را نیز رعایت نموده و تا زیر سقف نصب آجر را ادامه می دهیم. در ردیف های بالاتر می توان اسپیسرهای ردیف‌های پایین که خشک شده‌اند برداشته و پس از نصب کامل باید به مدت ۲۴ ساعت زمان بدهیم تا آجرها کاملاً سخت بر روی دیوار نصب کردند و جابجا نشده و خطوط بند های بین آجر از تراز اصلی خود خارج نگردد .

رعایت دقت و حوصله در نصب آجر و رعایت ظرافت‌های کاری نتیجه‌ بخش نمایی زیبا و چشم ‌نواز می‌باشد ، که تا سالیان سال چشم هر بیننده ای را محصور خود خواهد کرد و به دلیل اصالت ذاتی نمای آجری هرگز از مد نخواهد افتاد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *