مزایای سنگ مصنوعی در مقابل سنگ طبیعی چیست؟

مزایای سنگ مصنوعی عاملی است که دانستن آن برای افرادی که قصد سنگ کاری نما یا فضای داخلی ساختمان خود را دارند ، یکی از واجبات است . این محصول جدید به دلیل خواصی که در ذیل به عرض می رسد سنگ طبیعی را ب چالش بزرگی کشانده است . هنگامی که سنگ‌های طبیعی خورد شده با درصدی  از مواد افزاینده و مقداری از رنگ‌های مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شوند، سنگ مصنوعی تولید می‌شود که عموماً به خاطر وزن کمتر و نصب آسان تری که به نسبت سنگ‌های طبیعی دارند از طرفداران بیشتری برخوردار می باشد . همچنین یکی دیگر از عواملی که سنگهای مصنوعی را پر طرفدار کرده برخورداری از رنگ های متنوع می باشد . معمولاً موادی که برای تولید سنگ مصنوعی استفاده می‌شود به جز سنگ طبیعی خرد شده از سیمان و خاک رس نیز استفاده می‌شود و درصد آن نیز بستگی به محیط و شرایط جوی و نوع سنگ که در کجای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد متغیر می باشد ؛ و معمولاً رنگدانه های اکسید آهن که رنگ های مختلفی دارد را در تولید سنگ مصنوعی استفاده می‌شود و وقتی که مواد اولیه آماده قالب گیری شده آن را در قالب مورد نیاز تخلیه می‌کنند که با توجه به اینکه معمولاً بیشتر قالب ها شباهت زیادی به سنگ‌های طبیعی دارند ، در نتیجه سنگهای مصنوعی تولید شده تا حد زیادی شبیه به سنگ‌های طبیعی می‌شود که از نظر زیبایی حتی زیباتر از سنگ‌های طبیعی به نظر می‌رسند.

 سنگهای مصنوعی در بازار از طرفداران بیشتری برخوردار است که دلایل مختلفی دارد : یکی از مزایای سنگ مصنوعی که خیلی هم مهم است ، نصب آسان سنگ مصنوعی می باشد و از نظر قیمت هم با توجه به اینکه تولید و به بازار رساندن آن کار پرهزینه و پر دردسری نمی باشد. از همین جهت قیمت آن نیز نسبت به بعضی از سنگهای طبیعی قیمت پایین تری دارد و یکی دیگر از دلایل استفاده بیشتر از سنگ مصنوعی، وزن کمتر آن نسبت به سنگ طبیعی می باشد. دلیل آن هم ضخامت کمتر آن است که یکی از بهترین خواص آن نیز در حمل و نقل آن می‌باشد، که سنگ‌های طبیعی معمولاً در هنگام بارگیری و تخلیه دچار شکستگی و لب پریدگی می‌شود ولی سنگ های مصنوعی این معایب را ندارند و حمل و نقل آن بسیار آسان است ، بیشتر مدلهای سنگ مصنوعی به واحد متر مربع به فروش می‌رسند که بسته به مدل و سایز قیمت‌های متفاوتی دارند .

به طور مثال معمولاً سنگهای مصنوعی با سایزهای کوچک قیمت بالاتری نسبت به سنگ های مصنوعی با سایز بزرگتر دارند و دلیل اصلی این اختلاف قیمت هم به نحوه و مقدار تولید روزانه آن هست . چرا که تولید سنگ های کوچک تولید روزانه را کم می‌کند و هزینه بیشتر می‌شود . یکی از بهترین دلیل انتخاب سنگ مصنوعی ماندگاری رنگ آن است ، چرا که رنگ سنگ های جزئی از ساختار خود سنگ هست. به همین دلیل به هیچ وجه رنگ خود را از دست نمی دهد و یا حتی کمرنگ نمیشود. حتی در شرایط جوی گرم یا سرد بازهم رنگ اصلی خود را از دست نمی‌دهد . یکی دیگر از دلایل انتخاب سنگ مصنوعی تنوع بسیار زیاد در نوع و مدل و رنگ های آن است که حداقل صدها مدل به علاوه هر مدل بیش از ۱۰ ها رنگ قابل تولید می باشند . به همین دلیل دست مشتری برای انتخاب بسیار باز است .

 از نظر مقاومت سنگهای مصنوعی بسیار مقاوم تر از سنگ های طبیعی هستند . طبق  آزمایش هایی که انجام شده مقاومت فشاری سنگ های مصنوعی با بیش از ۴۵۰۰ PSI هست و همچنین در دمای  ۲۰- درجه سانتیگراد و بالای ۷۰+ درجه سانتی گراد هیچ  ‌گونه تغییر یا تخریب در ساختار سنگ ایجاد  نمی شود . سنگ های مصنوعی در بازار و در بین مردم به سنگ آنتیک نیز معروف است .

 مزایا و ویژگی های منحصر به فرد سنگ مصنوعی :

  1. از نظر وزنی خیلی سبک تر از سنگ طبیعی می باشد به همین دلیل از وزن کلی ساختمان نیز می کاهد.
  2. یکی از ویژگی های بسیار مهم آن رنگ بندی بسیار زیاد و طرح‌های مختلف و زیاد آن می‌باشد که باعث می‌شود انتخابی خوب برای هر نوع سلیقه تولید شود .
  3. مقاومت بالاتر سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی یکی از بزرگترین محاسن این نوع سنگ می باشد .
  4. تنوع از نظر سایز و ابعاد که نصب آن را راحت می کند .
  5. مقاومت زیاد سنگ مصنوعی  در برابر رطوبت و آب و گرما از مهمترین مزایای آن می باشد .
  6. بزرگترین برتری سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی در این است که به هیچ وجه بعد از مدتی که از نصب گذشت از دیوار جدا نمی‌شود و مثل روز اول محکم در جای خود بعد از چندین  سال می چسبد .
  7. ضخامت کمتر و استحکام بیشتر سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی یکی دیگر از محاسن خوب آن است .
  8. موقعی که رزین زده می‌شود قابل شستشو بوده و به راحتی تمیز می شود . مثل روز اول خود براق و زیبا میشود.
  9. سنگهای مصنوعی با سایزهای کوچک را با توجه به برش کاری آسان می توان در ستون های گرد و دیوارهای قوس دار در زاویه های مختلف را با چسب سنگ چسباند و طرحی زیبا ساخت .
  10. عدم تشابه هر سنگ نسبت به سنگ دیگر در سنگ مصنوعی  باعث تنوع در سنگ و احساس تازگی در انسان می شود و محیط خانه را از یکنواختی در میاورد .
  11. سنگ مصنوعی صداهای داخل ساختمان را به خود جذب می‌کند و باعث کاهش آلودگی صوتی می‌شود.
  12.  باتوجه به طرح   و رنگ و اندازه هایی که سنگ مصنوعی دارد می‌توان هر سنگ را به چند روش مختلف نصب کرد که هر کدام زیبایی خودش را دارد.
  13. در محیط آشپزخانه که معمولاً بعد از مدتی کثیف میشود و چربی به سنگ می چسبد در سنگ مصنوعی می‌توان با آب و صابون یا آب و مواد شوینده آن را شستشو داده و تمیز کرد.
  14. سنگ مصنوعی به راحتی برشکاری میشود پس به همین دلیل نصب را آسان می کند.
  15. در برابر آتش سوزی سنگ مصنوعی بسیار مقاومت بالایی دارد.
  16. در سنگ مصنوعی رنگهای سنگ به هیچ وجه از بین نمی‌رود چرا که رنگ سنگ خود نیز جزئی از سنگ می باشد.
  17. سنگ مصنوعی را می توان در نمای بیرونی ساختمان اجرا چرا که در برابر ساییدگی بسیار مقاوم و همچنین در برابر یخ زدگی بسیار مقاومت بالایی دارند.
  18. مهمترین خصوصیات سنگ مصنوعی نصب آسان بر روی دیوار بتنی و گچی و کاشی و سرامیک و سنگ و چوب و دیوار رنگ شده می باشد.
  19. سنگ مصنوعی نسبت به سنگهای طبیعی خیلی کمتری در هنگام نصب را دارند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *