انواع موزاییک طرح دار را بشناسیم : 

موزاییک طرح دار به عنوان یکی از انواع موزاییک می باشد که در جنس های متفاوتی تولید و عرضه می شوند امروزه موزاییک های طرح دار در صنعت ساخت موزاییک حرف اول را می زند. موزاییک های واش بتن و پلیمری به عنوان مهم ترین نمونه های موزاییک های طرح دار به شمار می روند.

آرین رویال موزاییک های طرحدار خود را در سه مدل موزاییک گشنیزی ، موزاییک پروانه ای و موزاییک مارال تولید می کند .

موزاییک طرح دار

موزاییک طرح دار پلیمری :

موزاییک طرح دار پلیمری در میان معماران و محوطه سازان از محبوبیت بالایی برخوردار است که علت این امر ویژگی های مثبت این محصولات می باشد. این نوع موزاییک در حقیقت به عنوان نوعی سنگ مصنوعی شناخته می شود که ساختار مولکولی آن را تغییر داده اند و با استفاده از عملیات  پلیمریزاسیون و ایجاد یک شبکه زنجیره ای پایدار و مقاوم که در سیمان تشکیل می شود به وجود می آید. انجام این فرایند موجب می شود که سیمان به صورت کریستالی در بیایید و یک شبکه ی بلوری را ایجاد کند. در انتها موزاییکی تولید می شود که از لحاظ مقاومت و استحکام دو برابر بیشتر از بتن پایداری دارد.

موزاییک پلیمری از نظر مقاومت عملکردی شبیه به سنگ های طبیعی دارد. ساختار این نوع از موزاییک های طرح دار از ترکیب پلیمر و بتن می باشند که موجب شده مانند سنگ های طبیعی از رنگ های جذابی برخوردار شوند.

به دلیل مقاومت بالایی که این محصولات دارند می توانند در شرایط آب و هوایی سخت تا 50 درجه زیر صفر دوام بیاورید. کارشناسان مصالح عقیده دارند به دلیل استحکام این نوع موزاییک می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای سنگ های طبیعی باشد.

ترکیبات موزاييک پليمری طرح دار :

در حقیقت ساختار موزاییک های طرح دار پلیمری به صورت ترکیبی است که شامل متریال هایی نظیر شن، سیمان و ماسه و رزین می باشد. زمانی که این مواد را با همدیگر ترکیب کردند برای آماده سازی آن را داخل قالب های مخصوص می ریزند. این قالب ها در ابعاد مختلفی وجود دارند و در طرح های گوناگونی ارائه می کنند.

پس از اینکه ترکیب مورد نظر را درون قالب ها ریختند آن ها را بر روی میز ویبره قرار می دهند. لرزش های متوالی باعث می شود که خلاء موجود در قالب ها از بین برود و موزاییک ها به صورت متراکم در بیایند. پس از این مرحله قالب ها را به میزان مشخصی در اتاق کیورینگ قرار می دهند تا خشک شوند پس از این مرحله موزاییک ها را از قالب ها خارج می کنند.

افرادی که قصد دارند از موزاييک طرح دار پلیمری در پروژه های خود استفاده کنند علاوه بر ابعاد استاندارد موجود در بازار می توانند طرح ها و اندازه های مورد نظرشان را سفارش دهند. از سوی دیگر رنگ این نوع موزاییک از دوام و تنوع بالایی برخوردار است که علت آن استفاده از رنگ های معدنی در ساختار این محصول می باشد.

موزاییک های طرح دار پلیمری به عنوان یک گزینه ی مناسب برای مکان های پرتردد، سردسیر، ویلا، باغ و ….. می باشند.

موزاییک طرح دار واش بتن :

یکی دیگر از مدل های این نوع موزاییک که با عنوان واش بتن شناخته می شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است علت این امر جنس مرغوب و وزن سبک آن می باشد. این نوع موزاییک را پودر سنگ، سنگ های رودخانه ای، سیمان پرتلند و آب و دیگر افزودنی ها می سازند.

برای تولید موزاییک های طرح دار واش بتن ابتدا سیمان را به همراه آب، سنگ های معدنی، پودر سنگ داخل میکسر می ریزند تا با یکدیگر ترکیب شوند. پس از آن ترکیب به وجود آمده را درون قالب هایی از جنس پلاستیک می ریزند سپس آن را بر روی میز ویبره می گذارند تا به این ترتیب خلاء موجود بین مواد موزاییک از بین برود. به این ترتیب موزاییک های متراکمی را تولید می کنند.

پس از انجام این مراحل قالب های حاوی موزاییک را از روی میز ویبره به اتاق کیورینگ انتقال می دهند تا فرایند خشک شدن را بگذرانند. پس از اینکه موزاییک را از قالب بیرون آوردند با استفاده از فرچه ی سیمی یا ساب و لایه ای را که بر روی سطح قرار دارد را از روی موزاییک ها می شویند تا به این ترتیب سنگ های رنگی موجود در موزاییک نمایان شوند.

موزاییک واش بتن از سطحی رنگی و برجسته برخوردار می باشد و همین امر باعث می شود که در امر محوطه سازی مورد استفاده قرار بگیرد.

ویژگی های استفاده از موزاییک طرح دار بتنی : 

  • یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع موزاییک این است که در برابر سرما بسیار مقاوم است و تحت تاثیر یخ زدگی قرار نمی گیرد و دچار ترک خوردگی نمی شود.
  • برای تولید این نوع موزاییک معمولا از سیمان پرتلند با عیار 400 استفاده می کنند.
  • مقاومت فشاری بتن در این نوع موزاییک بسیار بالا است.
  • سنگدانه هایی که در سطح سطح موزاییک های طرح دار واش بتن قرار دارند از تراکم یکنواختی برخوردار هستند.
  • به دلیل چسبندگی بالای سنگدانه ها به بتن در موزاییک های واش بتن امکان شکستگی و جدا شدن بتن ها در آن ها پایین است.
  • یکی دیگر از مزیت هایی که این نوع موزاییک ها دارند این است که در مقایسه با دیگر انواع موزاییک امکان لغزش کمتری بر روی آن وجود دارد.
  • این نوع موزاییک دارای طیف رنگی گسترده و نامحدودی می باشد.
  • موزاییک های واش بتن از قابلیت اجرای بسیار ساده و آسانی برخوردار است.

موزاییک پلیمری طرح دار

مزیت های استفاده از موزاییک طرح دار : 

همانطور که می دانید موزاییک های طرح دار از تنوع بالایی در رنگ و ابعاد برخوردار است. این کفپوش ها از شکل ظاهری زیبا و جذاب، براقی برخوردار هستند که علت آن ساختاری شیمیایی منظم این نوع موزاییک ها می باشد.

از دیگر مزایایی موزاییک های طرح دار می توانیم به استفاده ی ترکیبی از آن ها اشاره کنیم که به صورت همزمان از دو یا سه رنگ در کنار هم استفاده می کنند و ترکیب جذابی را به وجود می آورند. استفاده از افزودنی های مختلف در کنار بتن باعث می شود تولید موزاییک های طرح دار نسبت به گذشته بهتر انجام بگیرد. این افزودنی ها که شامل رزین های پلی کربوکسیلات می باشند بر پایه آب طراحی شده اند که جذب کمتر آب و از بین رفتن خلل و فرج ها در این موزاییک می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *