اسکوپ سنگ نمای ساختمان :

اسکوپ سنگ نما یکی از نماهای  پرکاربرد در صنعت ساختمان استفاده از سنگ میباشد که قدمتی دیرینه دارد و همیشه مورد توجه و علاقه قرار گرفته است. اجرای سنگ در نما ساختمان مخاطراتی نیز دارد که ناشی از سنگینی این متریال پر کاربرد است . برای جلوگیری از جدا شدن سنگ های نمای ساختمان و سقوط سنگ از ارتفاع و بروز حوادث جانی و مالی  باید از چسبندگی دائمی سنگ به دیوار و ملات پشت آن مطمئن شد و موثر ترین روش اسکوپ کردن سنگ می باشد.

روش های معمول در اسکوپ کردن در سنگ کاری :

اسکوپ در سنگ های طبیعی نما به دو روش رایج توسط استاد سنگ کار صورت میگیرد:

در روش اول استاد کار با برش مثلثی در یک یا دو  قسمت پلاک سنگ نما و بستن سیم مفتول گالوانیزه به قسمت برش خورده سنگ و گیر دار کردن آن سنگ را اسکوپ میکند تا در هنگام نصب سنگ سیم مفتول متصل شده در داخل ملات بتن قرار میگیرد و به این زریق مانع از جدا شدن و سقوط سنگ می گردد.

در روش دوم استاد کار از گیره اسکوپ های گالوانیزه آماده در بازار استفاده می کند و با برش در پشت سنگ پلاک نما در یک جهت و قرار دادن گیره اسکوپ در داخل آن و چسب کاری گیره با چسب سنگ یک دستگیره برای اتصال و درگیر شدن آن با ملات بتن پشت سنگ ایجاد می کند.

چرا لازم است سنگ ها را اسکوپ کنیم ؟

اسکوپ کردن سنگ امری واجب در اجرای اصولی سنگ های نمای طبیعی می باشد ، چرا که سالیانه آمار زیادی از سقوط سنگ های نما  ساختمان ها و بروز حوادث جانی و مالی بسیاری وجود دارد.البته که اجرای درست و اصولی در جلوگیری از این حوادث بسیار مهم استولی به دلیل تاثیرات سرما و گرما در فصول زمستان و تابستان بر نمای ساختمان خطر جدا شدن سنگ از نما بسیار زیاد می باشد.

یکی از دلایل مهم اشتباه بودن استفاده از سرامیک در نمای ساختمان دقیقا همین مشگل مهم است که چون نمی توان سرامیک را اسکوپ کرد خطرات بسیاری بعد از نصب سرامیک در نما بوجود می آید.

در بسیاری موارد مالکین مجبور شدند بعد از چند سال با پرداخت هزینه های سنگین اقدام به داربست دوباره نما ساختمان و پیچ و روپلاک کردن تک تک سرامیک های نما جهت جلوگیری از سقوط سرامیک نمایند که البته این راه حل اجباری اصولی نیست و به  زیبایی نما نیز لطمه می زند. البته اجرای سرامیک در نما ساختمان معایب بسیار دیگری  نیز دارد .

تاثیرات دما بر سنگ های نما :

تاثیرات دما و نوع آب و هوایی منطقه به میزان اهمیت استفاده از اسکوپ تاثیر گذار است . به عنوان مثال در مناطق کوهستانی و سرد که در شبهای زمستان دمای هوا به زیر صفر می رسد با بارش باران و نفوذ ذرات آب به پشت سنگ های طبیعی احتمال جدا شدن سنگ  از نما افزایش میابد ، چرا که ذرات آب در پشت سنگ در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد یخ میزند و با یخ زدن ذرات آب و افزایش حجم ناشی از یخ زدگی آن باعث فشار نیرو به سنگ و فاصله گرفتن از ملات پشت آن می گردد و با تغییرات دمایی چند ساله در زمستان و تابستان موجبات جدا شدن سنگ از ملات پشت آن و سقوط سنگ و بروز حوادث خطرناک جانی  و مالی می گردد.به همین جهت اسکوپ سنگ در نما ساختمان ها  از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معایب اسکوپ کردن سنگ های طبیعی :

در سنگ های طبیعی بسته به نوع سنگ مصرفی و میزان مقاومت فشاری آن اجرای اسکوپ مشگلاتی در پیش دارد: اول اینکه با برشکاری سطح پشت سنگ که معمولا ضخامت 18 میلیمتر را دارا می باشند مقاومت فشاری سنگ در آن نقطه بسیار ضعیف میگردد و خطر ترک خوردن سنگ از ناحیه اسکوپ وجود دارد. از طرفی اجرای اسکوپ مستلزم صرف زمان و هزینه بسیاری است که در نهایت بهای تمام شده اجرای سنگ را برای کارفرما افزایش می دهد.

اسکوپ کردن سنگ های طبیعی بسته به نوع سنگ هم مشگلات خودش را دارد. به عنوان مثال اسکوپ سنگ مرودشت به دلیل نرمی بسیار زیاد این سنگ خطر شکستگی زیادی دارد که نیازمند مهارت استاد سنگ کار در برشکاری است و از طرفی اسکوپ سنگ های گرانیتی به دلیل سختی بسیار زیاد سنگ نیازمند صفحه برش مخصوص گرانیت می باشد و باعث فشار زیادی به دستگاه برش سنگ می گردد.

روش های اسکوپ در سنگ های مصنوعی شرکت سنگ آرین رویال :

نحوه تولید سنگ های مصنوعی به ما این امکان را می دهد که از اسکوپ های با کیفیت و مقاومی در پشت سنگ استفاده کنیم . اول اینکه در سنگ های نما از دو نوع اسکوپ با هم استفاده می کنیم تا مقاومت و اطمینان بیشتری حاصل کنیم.

در نوع اول از گیره های اسکوپ در درون مواد سنگ استفاده می کنیم و قبل از اینکه در فرآیند تولید سنگ سخت گردد گیره همزمان با تولید در پشت سنگ نصب می گردد و پس از سخت شدن سنگ کاملا در گیر و مقاوم می باشدو نیازی به برشکاری توسط استاد سنگ کار نبوده و در زمان و هزینه اجرای سنگ در نما صرفه جویی می گردد. به عبارتی دیگر سنگ به همراه اسکوپ آماده از کارخانه جهت اجرا به سایت پروژه ارسال می گردد.

نوع دوم گیر دار کردن سنگ جهت اتصال کامل به ملات پشت سنگ و حصول اطمینان از عدم سقوط آن در دراز مدت استفاده از ذرات سنگ درشت دانه در پشت سنگ می باشد که آن هم همزمان با فرآیند تولید اجرا می گردد . به عبارتی سنگ با برجستگی و فرورفتگی سنگ دانه های پشت پلاک تولید می گردد تا پس از اجرا با ملات بتن پشت ان کاملا درگیر باشد . واضح هست که این روش بسیار اجرایی و موثر می باشد و از جمله مزایای سنگ مصنوعی آرین رویال  در مقایسه با سنگ طبیعی که سطح پشتی کاملا صاف و جداپذیر دارند می باشد.

نحوه اجرای اسکوپ محصولات تولیدی آرین رویال در هنگام نصب سنگ :

همانطور که قبلا گفته شد نصب گیره اسکوپ سنگ های مصنوعی شرکت رویال در کارخانه و همزمان با تولید این محصول انجام می گردد و در هنگام اجرا در دو طرف یا چهار طرف سنگ پلاک ( بسته به ابعاد سنگ نما ) گیره هایی تعبیه گردیده که با بستن سیم مفتول گالوانیزه به این گیره ها در طول یا قطر سنگ و نصب آن در نما و اجرای ملات بتن آن سنگ کاملا توسط مفتول و گیره اسکوپ مهار می گردد و با بتن درگیر می شود.

کیفیت گیره های اسکوپ مصرفی در محصولات تولیدی آرین رویال :

گیره های اسکوپ مصرفی این شرکت تماماً گالوانیزه بوده و مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی ناشی از رطوبت می باشد و به دلیل نوع ساختار شبکه ای آن کاملا با بافت سنگ درگیر شده و جدا سازی این گیره از بدنه سنگ فقط با تخریب سنگ ممکن است .

اتصال نوع دوم اسکوپ این محصولات با بتن ، وجود ذرات درشت سنگ در پشت محصول بوده که باعث اتصال قوی با بتن گشته و در عمل حتی نیاز به استفاده از گیره اسکوپ نیز نمی باشد. با این وجود جهت اطمینان بیشتر کارفرما این گیره های موثر نیز تعبیه گردیده است که مجموعه این دو مانعی بسیار قوی در سقوط سنگ به هنگام حوادثی نظیر زلزله می باشد .

به جرات میتوان گفت که اتصال این متریال به بدنه ساختمان دارای کیفیت قابل قبول و ویژه ای به نسبت دیگر متریال مشابه آجری و سنگی نمای ساختمان می باشد.