چسب کاشی پودری یا خمیری ؟

چسب کاشی پودری یا خمیری ؟ این سوالی است که همیشه برای نصابان سنگ آنتیک مطرح است. چسب ها را جهت نصب سنگ آنتیک معمولاً با توجه به شرایط جوی ، خشک و مرطوب آن منطقه و بزرگ یا کوچک بودن سنگ ها و یا داخل یا بیرون بودن کار ساختمان می بایست انتخاب کرد . قبل از اینکه چسب کاشی اختراع شود کاشی ها و سرامیک ها یا سنگ ها را با ملات یا دوغاب سیمان به زمین یا دیوار می چسباندند که کاری بسیار زمان بر و نا مطمئن بود . البته ملات برای چسباندن کاشی یا سرامیک در کف ساختمان چندان بد نبود ، ولی برای دیوارها و سقف ها قابل اطمینان نبود . که کارشناسان به فکر اختراع چسب کاشی افتادند که ماده ی تشکیل دهنده اصلی آن نیز سیمان می باشد .

از عمده ایرادات دوغاب یا ملات که قبلاً برای چسباندن کاشی یا سرامیک یا سنگ ها استفاده می شد . علاوه بر زمان بر بودن آن پرهزینه بودن ملات نسبت به چسب و همچنین یکی از اساسی‌ترین ایرادات می‌شود به بالا بردن وزن ساختمان نام برد ؛ چرا که این امر از نظر مهندسی غیر قابل قبول بوده . ضمنا ایراد دیگری که می‌شود از ملات گرفت خشک شدن آن بعد از چسباندن کاشی می باشد که جلوی سرعت عمل معمار را در هنگام کاشی کاری یا سنگ کاری می گرفت . ولی چسب کاشی ضمن اینکه مقدار کمتری نسبت به ملات در سنگ کاری ها و کاشی کاری ها استفاده می شود ، خود به خود هم از وزن ساختمان می کاهد و هم با توجه به اینکه خیلی زود خشک و سفت می شود ، سرعت عمل معمار را بالا می‌برد . پس در نتیجه معمار در طول روز مقدار بیشتری می تواند سنگ یا کاشی نصب کند . همچنین چسب های کاشی مقاومت زیادی حتی در دمای منفی ۳۰ درجه و مثبت ۷۰ درجه را دارند .

چسب ها در بازار به دو شکل خمیری و پودری یافت می‌شوند :

چسب های کاشی یا سنگ پودری را می‌بایست با آب مخلوط کرد تا به مقدار شل یا سفت بودن آن با سلیقه خودمان آن را درست کنیم که معمولاً برای چسباندن سنگ بر روی سقف می بایست چسب را مقداری سفت تر درست کنیم تا سنگ ها روی سقف زودتر خشک شوند و بچسبند و همچنین برای چسباندن بر روی گچ دیوار باید مقداری شل تر درست کنیم تا بهتر بچسبد . دلیل آن هم این است که با توجه به اینکه خیلی زود آب چسب را می‌کشد و زودتر خشک می‌شود . پس بهتر است هنگام چسباندن سنگ بر روی گچ دیوار با یک تیشه تقریباً هر ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر بر روی دیوار ضربه بزنیم و مقداری از گچ را در بیاوریم یا به اصطلاح امروزی دیوار را زخمی کنیم ، که در این صورت چسب بسیار قوی تر عمل می‌کند ، نسبت به سطح صاف گچ که کنده نشده . پس بهتر است که حتماً دیوار را کمی ناهموار کنیم .

معمولاً چسب های کاشی پودری در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارند . به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از این چسب برای کاشی کاری و سنگ کاری استفاده شود و دیگر نیازی به آب بندی و بندکشی ندارند . چسب پودری شرکت سنگ آرین رویال علاوه بر مواد اصلی مقداری کنف ریز شده در آن هست که باعث مستحکم تر شدن چسب بعد از خشک شدن می شود وحتما موقع درست کردن چسب باید آن را خوب با هم مخلوط کنیم تا گوله گوله نشود‌ .

چسب کاشی خمیری را فقط برای استفاده بر روی دیوار می شود استفاده کرد و برای کف ساختمان می‌شود استفاده نمود . یکی از مزایای چسب کاشی خمیری می‌توان چسباندن یک کاشی بر روی کاشی قدیمی را نام برد . بدون آنکه کاشی قبلی را کنده یا تراشیده باشیم . به همین دلیل معمولاً برای استخرها که زیاد در رویت نیست برای چسباندن کاشی از این نوع چسب یعنی چسب خمیری استفاده می شود . یکی از محاسن چسب خمیری آماده به مصرف بودن آن است : چرا که دیگر نیازی نیست در آن آب اضافه کنیم یا آن را ورز بدهیم تا خوب مخلوط شود . با توجه به خصوصیات خوب و بدی که درباره این دو مدل چسب گفته شده متوجه می شویم که چسب کاشی و چسب سنگ پودری مقاومت بیشتری نسبت به دما و رطوبت دارند و چسب سنگ خمیری با توجه به این که آماده مصرف می باشد ، کمی راحت تر بوده و به همین دلیل معمولاً مردم  برای استفاده خود با توجه به آماده به مصرف بودن چسب خمیری این نوع چسب را انتخاب می کنند . در صورتی که چسب کاشی پودری مقاومت بیشتری دارد . به همین دلیل بعضی از نصاب ها به خاطر راحت تر بودن آن چسب کاشی خمیری استفاده می‌کنند . ضمناً یکی از مهمترین معایب چسب خمیری تاریخ انقضا آن است چون با توجه به اینکه چسب ها حاوی مقداری مواد شیمیایی هستند و مواد شیمیایی هم تاریخ مصرفی دارند ، به همین دلیل بعد از اینکه آب و چسب با هم مخلوط می شوند از همان روز هر چه به تاریخ انقضا نزدیک‌تر می‌شویم کیفیت چسب‌ها ضعیف‌تر می‌شود . پس باز هم نتیجه می‌گیریم چسب پودری بهتر می باشد.

مقدار مصرف چسب خمیری در هر متر مربع معمولاً ۴ الی ۷ کیلوگرم است در صورتی که چسب پودری در هر متر مربع فقط ۳ الی ۴ کیلوگرم استفاده می‌شود . به همین دلیل مقرون به صرفه تر هستند .

مزایای چسب کاشی پودری :

  1. از نظر قیمت نسبت به بقیه چسب ها مقرون به صرفه تر است .
  2.  بعد از خشک شدن در برابر گرما و سرما مقاومت بسیار بالایی دارد .
  3.  در برابر لغزش هایی مثل زلزله و لرزش های دیگر و ضربه های احتمالی بر روی دیوار بسیار مقاوم است .
  4.  در برابر آب و رطوبت نیز نفوذ ناپذیر می باشد .
  5.  با توجه به ضخامت کمتری که نسبت به ملات دارد از وزن ساختمان نیز می کاهد .
  6.  نصب و اجرا با چسب کاشی پودری بسیار آسان تر و زیباتر می کند .
  7.  قابل اجرا کردن سنگ کاری و کاشی کاری در تمام سطوح حتی سقف ها .
  8.  یکی از بهترین مزایای آن زود خشک شدن آن تنها چند دقیقه بعد از نصب می باشد .
  9.  در صورت اشتباه کردن درنصب در کمتر از ۵ دقیقه قابل جا به جا کردن سنگ و کاشی می‌باشیم .
  10.  مقاومت در دمای منفی ۳۰ درجه و مثبت ۷۰ درجه یکی از مزایای اصلی چسب کاشی پودری می باشد .
  11.  برخلاف چسب های دیگر که بعد از چند سال مقاومت آن‌ ها چند می شود چسب کاشی پودری بعد از گذشته چند سال بر مقاومت آن افزوده می شود .
  12.  با توجه به نفوذ ناپذیر بودن چسب سنگ پودری در برابر آب و رطوبت از تجمع حشرات و قارچ ها جلوگیری می کند و همچنین به خاطر این ویژگی معمولاً در استخر ها برای چسباندن کاشی نیز از این نوع چسب استفاده می‌شود .
  13.  با توجه به پودر بودن این نوع چسب بسته بندی و حمل و نقل آن نیز بسیار آسان تر است .
  14. به خاطر پودر بودن می توان هر اندازه که می خواهیم آن را شل یا سفت تر درست کنیم .
  15.  با شل تر کردن چسب در موقع اضافه کردن آب به پودر می‌توان آن را برای دو قاب و بند کشی نیز استفاده کرد .

گروه تولیدی آرین رویال تولید کننده چسب های ساختمانی به هر دو صورت پودری و خمیری می باشد و با استفاده از مواد اولیه مرغوب اقدام به تولید بهترین و با کیفیت ترین محصولات چسب کاشی در بازار می نماید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *