تاریخچه سنگ مصنوعی از ابتدا تا کنون :

 تاریخچه سنگ مصنوعی در تاریخ بشریت جالب توجه است . سنگ از ابتدا به عنوان اصلی ترین متریال مورد استفاده در ساخت خانه و سرپناه برای انسان مطرح بوده و به عنوان متریال ای مستحکم و قابل اطمینان همیشه و در طول تاریخ از آن استفاده گردیده است . سنگ ها تا زمانی که در کوه ها و غارها و کوهستان ها مورد استفاده انسان قرار می‌گرفت ، مصالحی کاملاً در دسترس و فراوان بود ؛ ولی استفاده از سنگ ها در فواصل دورتر از کوه ها به خاطر انتقال و جابجایی قطعات بزرگ سنگی همواره کاری پرزحمت و دشوار بوده است .

در طول تاریخ سنگ ها با همه سختی فرآوری آن ، باز هم به عنوان متریال پرمصرف در صنعت ساختمان کاربرد داشته است ؛ تا اینکه در کشور انگلستان مخترع و صنعتگری به نام فردریک رنسام (۱۸۱۸ -۱۸۹۲Frederick Ransome ) فناوری تولید سنگ مصنوعی را به صورت ابتدایی  به دست آورد . اولین کارخانه تولید سنگ مصنوعی در دهه ۱۸۹۰ در کشور بریتانیا آغاز به کار کرد و استفاده از سنگ های مصنوعی به جای فرایند پرزحمت استخراج و برش سنگ قله مورد توجه صنعتگران و فعالان عرصه ساختمان در دنیا قرار گرفت .

به طوری که اولین کارخانه تولید سنگ مصنوعی در کشور  ایتالیا نیز در بین سالهای ۱۹6۰ الی ۱۹۶۵پایه گذاری و تأسیس گردید . البته شیوه تولید آن با نحوه ساخت سنگ توسط رنسام متفاوت  بوده و بسیار شبیه به نحوه تولید این سنگ به شیوه رایج امروز دنیا می باشد . پیشرفت تکنولوژی و صنعت باعث گردید انسان از مشقت  استخراج و برش سنگ قله رهایی یافته و به لحاظ محیط زیستی نیز دست از تخریب کوه ها و طبیعت جهت استخراج سنگ بردارد و همان خصوصیات استحکام ،دوام و زیبایی سنگ طبیعی را با المان هایی بهتر و کیفیتی بالاتر در سنگ های مصنوعی جستجو کند . مشخصات اصلی سنگ های طبیعی از قبیل استحکام رنگ کیفیت بسیار وابسته به مکان و منطقه استخراج آن دارد .

در بسیاری معادن سنگ ها با رنگ های مختلف وجود دارد و ممکن است به عنوان مثال سنگی با رنگ مشکی را نتوانید در معادن استان های همجوار نیز پیدا کنید و مجبور باشید سنگی از کیلومترها دورتر تهیه و انتقال دهید سنگ ها بسته به نوع کوه ، منطقه و شرایط اقلیمی خصوصیات مخصوص به خود را دارند و طراحان و مهندسان گاهی مجبور می‌شوند برای طراحی های خود از سنگ هایی بسیار گرانتر از سنگ تولیدی معادن منطقه خود خریداری کنند . در حالی که در فرآیند تولید سنگ های مصنوعی این معضل بزرگ کاملاً برطرف شده و هیچ قید و محدودیتی در انتخاب نوع و رنگ سنگ های مورد علاقه طراحان و مهندسان صنعت ساختمان وجود ندارد .

نمونه های سنگ مصنوعی در تاریخ باستان:

همانطور که می‌دانید در تاریخچه سنگ مصنوعی ، بافت اصلی سنگ مصنوعی ذرات سنگی با دانه‌ بندی های استاندارد می باشد که همواره جزو جدا نشدنی ساختار سنگ مصنوعی است در سالهای خیلی دور و حدود ۲۰۰۰ سال پیش در روم باستان نمونه‌هایی از موزاییک ها کشف شده اند که می توان گفت به نوعی سنگ مصنوعی می‌باشد . چون با فرآوری ذرات سنگی ساخته شده اند . در گذشته دورتر حدود ۲۵۰۰ سال پیش نیز یونانیان برای سنگ فرش خیابان ها از نوعی سنگ برش خورده مربع شکل که از تکه های سنگ طبیعی ساخته شده بود و بر روی آن نقاشی هایی با شکل انسان ها و حیوانات و حتی طرح های هندسی منظم یا نامنظم وجود داشت استفاده می کردند که به نوعی به سنگ مصنوعی شباهت زیادی داشت . اولین کارخانه جات تولید سنگ های مصنوعی تولید این محصولات را از کفپوش ها و محوطه سازی و کف خیابان‌ها و حیاط خانه و ساختمان ها شروع کردند . چرا که بیشترین قابلیتی که طراحان و مهندسان تولید کننده را در ابتدای شکل‌گیری این تکنولوژی به خود جذب کرد ؛ استحکام و مقاومت این سنگ ها در برابر فشار و سایش بود ؛ به همین جهت از آن در کف سازی ها استفاده گسترده نمودند و روز به  روز با پیشرفت این علم به بخش‌های دیگر ساختمان نیز راه یافته و به سرعت به بخش جدا نشدنی صنعت ساختمان تبدیل گردید.

چند درصد ساختار تشکیل دهنده سنگ های مصنوعی طبیعی است ؟

در پاسخ به این سوال شاید بتوان گفت تقریباً ۱۰۰ درصد ساختار تشکیل دهنده سنگ های مصنوعی به صورت طبیعی می باشد ؛ در واقع نوع و ساختار فرآوری آن باعث گردید به این محصول صفت مصنوعی اطلاق شود . در ساختار سنگ های مصنوعی رنگ‌ها نیز از مواد معدنی تشکیل شده است ، به عبارتی رنگ‌ های موجود در سنگ مصنوعی در واقع اکسید فلزات موجود در طبیعت می باشد که به صورت رنگ های گوناگون وجود دارد این مواد معدنی در طبیعت هم نوع ناخالص آن وجود دارد . اینکه در کشورهای مختلف دنیا کوه هایی با رنگ های مختلف وجود دارد و نیز سنگدانه هایی رنگی سنگ ها مورد استفاده در سنگ مصنوعی گواه همین نکته می باشد در واقع رنگ های سنگ مصنوعی اکسید فلزاتی مانند آهن -کروم- تیتانیوم و… موجود در طبیعت می باشد که به صورت فرآوری و با کیفیت و خلوص بالا در این صنعت مورد استفاده می گردد.